Maar wat is nu eigenlijk lightpainten? Lightpainting staat letterlijk voor: “schilderen met licht”. Met lightpainten ga je dus terug naar de basis van fotografie.
Hoe gaat het in z’n werk? Hoe? Voor fotograferen tijdens het blauwe uurtje zorg je dat je ruim voor zonsondergang op de plaats van bestemming bent en zet je de camera met groothoeklens op statief (stabilisatie VR/IS/OS uit). Voorwaarde is dat diafragma, sluitertijd en iso handmatig op de camera in te stellen zijn. Verder zit er liefst een bulbstand op de camera, maar dat is bij de meeste camera’s het geval.
Welke instelling kies je
vervolgens? Dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht. Tijdens het blauwe uurtje werk ik met f16 en iso 100. Hoe donkerder het wordt, hoe groter het diafragma wordt (houd hierbij rekening met het verminderen van de scherptediepte) en hoe hoger ik de iso zet (denk om ruis!). De sluitertijd heb ik altijd op bulb staan. Dat betekent dat ik op de M(anuele)-stand werk, op andere standen kun je bulb meestal niet instellen. Met bulb staat de sluiter net zolang open als het schilderen duurt. Je drukt de ontspanknop in als je begint met schilderen en laat hem weer los als je klaar bent.
Afstandsbediening Nu kun je natuurlijk niet èn schilderen èn je ontspanknop ingedrukt houden. Een afstandsbediening is dus noodzakelijk. Ik gebruik vaak de Cactus triggerset daarvoor. Bedoeld om je flitsers op afstand mee te kunnen aansturen, maar je kunt er dus ook je camera mee bedienen. Dat scheelt weer een extra aanschaf.
Sommige camera’s kun je bedienen vanaf je telefoon. Nadeel is dan wel dat je dan erg op moet passen dat het verlichte scherm
van je telefoon niet in beeld komt. Tenzij je de telefoon als lichtbron gebruikt natuurlijk ;-).
Ben je alleen en heb je geen afstandsbediening, dan kun je de camera evt. ook op de sluitertijd zetten die je denkt nodig te hebben + een marge. Dus stel dat het schilderen 2 seconden duurt, dan zet je de sluitertijd op 3 seconden. Houd er rekening mee dat er dan meer omgevingslicht op de foto komt. Soms valt je painting daardoor wat weg in het achtergrondlicht. Oefening baart kunst!
Ruisreductie Een vraag die ik veel krijg is of je nu wel of niet ruisreductie moet gebruiken. De gewone hoge iso ruisreductie vervaagt je foto, dus die gebruik ik nooit. De lange sluitertijden ruisreductie daarentegen kun je meestal prima gebruiken (werkt ook in RAW). Nadeel is dat het maken van een foto dan twee keer zo lang
duurt. De camera maakt namelijk een tweede (zwarte) foto met dezelfde sluitertijd nadat jij je foto gemaakt hebt. Legt vervolgens deze twee foto’s over elkaar heen en filtert zo de ruis er uit.
Maar: als de lichtomstandigheden zo snel veranderen als tijdens het blauwe uurtje, mis je hierdoor kansen. Is het licht net op dat moment heel mooi, maar is jouw camera nog druk met de tweede opname bezig. Dan kun je dus geen foto maken. Ik zet de lange sluitertijden ruisreductie tijdens het blauwe uurtje en tijdens zonsopkomst en zonsondergang daarom altijd uit. Ruisreductie moet dan in de nabewerking gebeuren.
Scherpstellen De tweede vraag gaat dan meestal over scherpstellen, hoe doe je dat in het donker? Ik laat mijn camera altijd eerst op AF staan. Verlicht dan het onderwerp met m’n zaklamp om scherp te stellen. Zodra dat gedaan is, zet ik de AF uit. Als het model dus even komt kijken hoe de foto’s geworden zijn, moet je wel weer opnieuw scherpstellen ;-).
Lichtbronnen En vraag nummer drie is dan: waarmee kan ik lightpainten? Mijn antwoord dan altijd: “Met van alles” ;-). Op een zaklamp kun je allerlei lichtdoorlatende voorwerpen zetten. Denk bijvoorbeeld aan een lege groene, gele of rode fles. Of je gebruikt gewoon de kale zaklamp om figuren te tekenen. Evt. kun je dan ook nog een gekleurd snoeppapiertje op de zaklamp plakken om de lijn wat kleur te geven.
|