Share
Voorvertoning
Waar zet je de lamp of de flitser neer voor een mooi portret?

Hallo abonnee,



Hallooo, mijn naam is Tygo Fennema. Ik zit in het 2e jaar van de opleiding fotografie en ik loop stage bij Liesbeth van Asselt.

Ik kreeg van Liesbeth de opdracht om een aantal flitsopstellingen uit te proberen. In deze blog beschrijf ik deze opstellingen en laat ik de resultaten zien.




Mono-opstelling voor zacht licht, 1 flitser op half 5
Dit vond ik een makkelijke opstelling. Wel vond ik het lastig om de schaduwen niet al te storend in beeld te laten komen.

De flitser staat schuin naast de camera (en wordt aangestuurd via een triggerset). Door deze flitsopstelling te gebruiken krijg je geen ‘platte beelden’. Die je wel krijgt als je de ingebouwde flitser of de reportageflitser op de camera gebruikt. Als je recht van voren flitst dus.

Mono-opstelling voor hard licht, 1 flitser op half 5

Ik snapte het idee achter deze flitstechniek niet. Waarom zou je een flitser zo ver van je onderwerp zetten?

Na wat ge-google en uitleg van Liesbeth werd al veel duidelijk. Ik zag dat het veranderen van de afstand van de flitser t.o.v. de geportretteerde wel degelijk iets toevoegt aan je foto. Doordat de flitser zo ver weg staat, veroorzaakt hij namelijk heel harde schaduwen. Zie een eerder blog op de website van Liesbeth: harde en zachte schaduwen. Vergelijk het maar eens met de vorige foto, daar is de schaduwrand veel zachter. Voor stoere portretten is een harde schaduw vaak mooier.

Haarlicht toevoegen, 2 flitsers, op half 5 en half 11
Deze opstelling vond ik iets lastiger. De voorste flitser staat hetzelfde als bij de 1e opstelling. Maar waar ik tegen aan liep was dat je de flitser die op half 11 komt te staan, wel goed moet positioneren. Anders valt het licht in je lens of is bijvoorbeeld de schouder in plaats van het haar verlicht.

De 2 flitsers staan in een diagonale lijn. De 2e flitser staat schuin tegenover de 1e flitser. De persoon staat tussen de twee flitsers in. De flitser achter deze persoon is bedoeld als een rim- en/of haarlicht. Hierdoor komt het onderwerp mooi los van de achtergrond.

Lensflare
Dit vind ik zelf de minst mooie resultaten geven. Sterker nog: ik vind dat de foto verpest wordt door de flare…. Maar ja, smaken verschillen!

Door de flitser op een sterkte van 1/4 achter het onderwerp te zetten (zelfde opstelling als de vorige, maar nu is de zonnekap van de lens af) en hem vrij hard te laten flitsen krijg je een lensflare. De zonnekap moet verwijderd worden om het licht in de lens te kunnen laten vallen.

Deze flitstechniek is ook zonder flitser mogelijk door tegen de zon in te fotograferen en de zon in dezelfde positie als de flitser in beeld te plaatsen.


Op half vijf staat nog een flitser om het portret te verlichten.
Schaduwen oplichten, 2 flitsers op half 5 en half 8
Hier heb ik weer de 1e flitser op half 5 laten staan. De andere flitser zet ik nu een stuk naar voren, op half 8.

Ik kwam er al snel dat de afstand tussen de flitser en het model heel belangrijk is. Als 1 flitser iets verder weg/dichter bij staat, krijg je te veel licht van 1 kant.

De 2 flitsers staan hier beide op dezelfde afstand van de camera. De ene flitser staat op 1/64, de andere flitser op 1/128. Deze laatste is bedoeld om schaduwen op te lichten.

Als je deze foto vergelijkt met die van de 1e opstelling, zie je dat deze flitsopstelling met een extra flitser op half 8 de schaduwen bijna laat verdwijnen.
Witbalansinversie
Bij deze opdracht maakte ik het mijzelf erg moeilijk. Ik bleef het namelijk in de studio proberen, maar in de studio is het natuurlijk donker ☺. Dat werkt dus niet. Eenmaal buiten lukte het mij wel om tot het gewenste resultaat te komen.

Door de witbalans op de camera in te stellen op schaduw (of 6500-8000K) wordt de foto geler. Door hierna een flitser met een blauw kleurenfilter op het onderwerp te richten wordt het onderwerp weer neutraal van kleur. Het geel van de witbalans wordt gecompenseerd door het blauwe filter op de flitser.

Zet je de witbalansinstellingen op het gloeilamp-symbool (of 2500-3000K) dan wordt de foto blauwer. Richt je een flitser met oranje/geel kleurenfilter op het onderwerp, dan neutraliseert dat de blauwe kleur. De flitser staat hier op half 5, maar kan natuurlijk ook prima ergens anders staan.


Splitlight, 1 flitser op 9 uur of 3 uur
Dit vond ik een moeilijke opstelling omdat de flitser precies van opzij moet staan. Elke centimeter te veel naar voor/achter maakt al verschil. De schaduwlijn staat dan namelijk net niet mooi midden op het onderwerp.

Bokeh, en1 flitser op half 5
Bokeh? Ja bokeh. Ik dacht bij het lezen van dit woord aan een spelfout van Liesbeth, maar het woord bleek echt te bestaan. En onscherpte in een foto te betekenen.

Het fotograferen van deze opstelling was best wel hectisch. De kralen moeten voor de lens gehouden worden en verlicht worden. De flitser moet ingesteld en gepositioneerd worden en dan moet je nog de foto maken.


Ik begin met autofocus op het onderwerp scherp te stellen en vervolgens de camera op manual focus te zetten. Zo is het onderwerp mooi scherp en zal de AF straks niet proberen te focussen op de kralen. Daarna houd ik de kralen voor de lens. 1 Flitser staat op half 5 uur gericht op het onderwerp. En naast de kralen staat een led-lampje op 5 uur om de kralen te verlichten.
Clamshell, 2 flitsers op 6 uur
De flitsers staan beiden bij de camera. 1 Flitser staat schuin van boven op het onderwerp gericht, dit is ook de krachtigste flitser. De andere flitser belicht het onderwerp schuin van onderen. De bovenste flitser is de “hoofd” flitser. De onderste flitser is bedoeld om de schaduwen weg te flitsen. Deze 2e flitser is eventueel te vervangen voor een reflectiescherm als je maar 1 flitser tot je beschikking hebt.

Conclusie:
Er zijn een hoop meer manieren om te flitsen dan ik van te voren gedacht had. Op school heb ik maar een aantal flitstechnieken gehad. Toen ik begon aan deze blog was het best een uitdaging, want zoveel wist ik niet. Aan de andere kant was het daarom ook een hele leuke opdracht waar ik veel van geleerd heb!
Ik hoop dat je iets aan de ervaringen van mijn stagiair hebt. Wil je meer, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom om een cursus of workshop te doen. Dit is wat er nog op het programma staat dit jaar:


Flash & Lightart (wachtlijst 2018, inschrijven voor 2019 kan)
Lightpainting (wachtlijst 2018, inschrijven voor 2019 kan)

Bij Foto Konijnenberg geef ik nog een introductie workshop Lightpainting op 16 november. Veel minder uitgebreid dan mijn eigen workshops natuurlijk (het heet niet voor niets "introductie"), maar als je dit jaar alvast wilt beginnen met lightpainten is dat dus mogelijk!

Het programma voor 2019 is inmiddels ook grotendeels bekend, dat vind je hier: cursussen en workshops 2019


Veel fotoplezier!

Liesbeth van Asselt

www.stapfoto.nl

info@stapfoto.nl

06-1316 2430
Stapfoto, Dellenparkweg 6 , 8161 AP Epe, Nederland



Email Marketing door ActiveCampaign