|
|
|
Hallo abonnee,
In deze nieuwsbrief deel ik een tiental tijdloze tips met jullie.
Soms misschien open deuren, vaak een wake-up call. Veel fotografieplezier!
1. Bereid je voor Als je een fototrip plant, check dan vooraf websites over de locatie en een app als Google Earth op fotogenieke plekjes. Kijk naar de weerberichten, de tijden van zonsopkomst en zonsondergang, eventueel de toegankelijkheid na zonsondergang, en naar de getijden. Ik trok ooit met een fotogroepje naar het strand om er zandstructuren te fotograferen. Daar aangekomen bleek het vloed te zijn..... Zo'n fout maak je nooit weer ;-).
2. Blijf dicht bij huis Je hoeft niet ver te reizen om mooie foto's te maken. Integendeel. Juist dichtbij huis ken je de interessante plekjes. Waardoor je de kans hebt om bij bijzondere weersomstandigheden heel snel op de plek van bestemming te zijn. Je weet waar je moet zijn voor een mooie foto. Onderstaande foto maakte ik heel dichtbij huis. Aan het eind van oudejaarsdag 2019 was er een prachtige zonsondergang. En mist. Ik ben op de fiets gestapt en op de plaats van bestemming aangekomen had ik welgeteld 4 minuten om deze foto te maken. Had ik verder moeten reizen, of moeten zoeken naar de juiste plek, dan had ik deze foto niet kunnen maken.
|
|
|
|
3. Maak foutenHet hebben van creatieve ideeën is de sleutel tot plezier hebben in de fotografie en tot het maken van mooie foto's. Het betekent ook dingen uitproberen. Die vaak, heel vaak, fout gaan. En dat is okee! Hoe kun je groeien als fotograaf als je nooit fouten maakt? 4. Volg workshops en plan oefentijd inLeer de kneepjes van een professional. Tijdens een workshop leer je in een dag, als jet goed is, meer dan dan je zelf in een jaar uit kunt zoeken. Ga na die workshop oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Verdiep je in de materie. Maak fouten en zoek uit waarom het fout ging. Zo had ik onlangs een cursist die de workshop Flash & lightart bij me volgde. Thuisgekomen ging hij direct aan de slag met de lesstof. Hij liep vast op de flitstechniek en kwam met een heel goede vraag bij me terug .Dat is leren!
Heeeeeel lang geleden studeerde ik af op dit
onderwerp. In mijn scriptie werkte ik met het triademodel van professor Poiesz. Wat zegt dat gedragsverandering na b.v. een workshop afhankelijk is van drie factoren: capaciteit, motivatie en gelegenheid.
Aan de capaciteit kan ik als workshopgever werken door de juiste kennis over te dragen. Aan de motivatie door ervoor te zorgen dat de workshop leuk is en door te laten zien hoe mooi de foto's zijn die je na de workshop kunt maken. Maar de factor gelegenheid kan ik niet voor jullie regelen, dat kunnen jullie alleen zelf doen. Door na de workshop tijd in je agenda vrij te maken om te oefenen. Als capaciteit en motivatie allebei een 10 scoren maar gelegenheid een 0, dan is het effect uiteindelijk toch 0, 10 x 10 x 0 = 0. Dat is toch hartstikke jammer?5. Fotografeer voor jezelfAls je geen beroepsfotograaf bent, fotografeer je alleen omdat je het zo ontzettend leuk vindt. Waarom zou je dan willen voldoen aan de eisen van een ander? Het beoordelen of een foto goed of slecht is, is heel vaak alleen een kwestie van smaak. Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. Iedere foto trekt evenveel fans als criticasters. Maak dus alleen foto's die je zelf mooi vindt, waar je zelf van geniet.
Wil je toch de ander pleasen omdat je bijvoorbeeld aan wedstrijden mee wilt doen? Fotografeer dan vooral mooie, bijzondere, ontroerende, humoristische, vertederende 'momenten' in plaats van sec een foto van het onderwerp te maken. Zodat je een snaar raakt bij de kijker. Aan mijn cursisten vraag ik nogal eens:
"wat heb jij als fotograaf aan de foto toegevoegd?". Vaak blijkt dat het wachten op het juiste moment te zijn. 6. Besteed aandacht aan de compositie Compositie is meer dan het volgen van de regel van derden. Het gaat om kleur, kaderen, standpunt, scherpte vs onscherpte, contrast, schaduwen en spiegelingen, beweging, lijnen, textuur, kijkrichting, gestalt en nog veel en veel meer. De workshop compositie kwam dit voorjaar te vervallen, maar ik beloof jullie dat ik hem weer op de agenda zal zetten binnenkort. Mits de maatregelen dit toelaten....
Geef jezelf eens de
opdracht om 20 verschillende foto's op een vierkante meter te maken. Pas als je gefrustreerd raakt omdat je het echt niet meer weet, word je creatief en maak je verrassende foto's. 7. Probeer iets nieuws! In de vorige nieuwsbrief vertelde ik jullie iets over blacklightfotografie. Een voor mij compleet nieuwe techniek. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen! Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar wat er allemaal kan op het gebied van fotografie. Ook al blijkt het uiteindelijk niet je ding te zijn, je steekt er altijd iets van op wat je ook in andere fotografiegenres toe kan passen.8. Houd een moodboard bijJe kunt niet altijd overlopen van creatieve ideeën toch? Bewaar aansprekende foto's die je in kranten, tijdschriften, boeken, folders of op het internet tegenkomt in een plakboek. Heb je een middag fotograferen gepland maar even geen inspiratie? Pak dan dit plakboek erbij. Analyseer voor jezelf wat je zo aanspreekt in de foto's; wat staat erop, hoe zijn ze gemaakt? Probeer de kern van je favoriete foto te pakken te krijgen en ga daar in een andere setting zelf mee aan de slag. Wedden dat je even later weer enthousiast staat te fotograferen?
9. Ken je camera Het zal je
maar gebeuren. Voor je ogen zie je een tafereel gebeuren wat je echt vast MOET leggen. Je pakt je camera en....... de foto is helemaal wit. Overbelicht dus. En het moment is voorbij. Geen tweede kans.
Ooit schreef ik een blog over misverstanden in de fotografie: "Misverstand 3: Pas als je in de M-stand fotografeert, ben je een goede fotograaf ". Dit was naar aanleiding van een telefoontje van een ongeruste moeder van een voorheen enthousiaste hobby fotograaf. Ze vroeg of cursisten bij mij ook in de M-stand moesten fotograferen? Nee, dat hoeft niet, maar vanwaar die vraag? Na wat doorvragen bleek haar zoon een cursus gedaan te hebben bij een fotograaf die vond dat zijn cursisten in de M-stand moeten fotograferen. Waarmee haar zoon alle lol in fotografie verloren had.
Ik vind het echt onzin dat je in de manuele stand zou moeten fotograferen. Gebruik ik die dan nooit? Jawel, zeker als ik bezig ben met lightpainten (omdat ik dan in bulb werk) of als ik met flitsers werk. Voor het overige hangt het van de situatie af.
Waar het volgens mij om gaat is dat je, voordat je de foto maakt, nadenkt over wat je wilt. Zodat je bewuster fotografeert. Hoe
wil je dat de foto eruit gaat zien? Dat nadenken doe je ook als je in de sluitertijdvoorkeuze (S/Tv) of in de diafragmavoorkeuzestand A(v) werkt. Ook dan kies je hoe je beweging in beeld wilt brengen, en of je bijvoorbeeld veel of juist weinig scherptediepte wilt. Voordeel van het fotograferen in deze standen is dat je veel sneller kunt reageren op onverwachte situaties dan in de M-stand. Geen witte foto's meer dus.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je voor het maken van echt mooie foto's je camera goed moet kennen. Je wilt de instellingen snel aan kunnen passen als de situatie daar om vraagt. Zo had een jpeg fotograaf tijdens een workshop onlangs last van een groenzweem op z'n foto's. In RAW is dat achteraf nog prima aan te passen, in jpeg is het lastiger om dat zonder kwaliteitsverlies te doen. Dus heb je die foto liever al direct tijdens de opname goed. Dan moet je wel weten hoe je dat doet!
10. Speel met licht Niet voor niets staat fotografie letterlijk voor "schrijven met licht". Zonder licht geen foto. Begrijpen wat richting, kleur en hardheid van het licht met je foto doet, is essentieel. Koop een paspop en zet er een lamp bij. Zet die lamp boven, onder, rechts en links van het gezicht. Vaak maakt een paar centimeter al een enorm verschil. Wat gebeurt er als je een wit laken tussen de lamp en het gezicht hangt? En wat als je de lamp verder weg zet? Zie ook het blog van oktober 2018, te vinden op de website van Stapfoto.
Ga dan naar buiten en doe hetzelfde met zonlicht. We weten allemaal dat zonlicht 's ochtends vroeg zachter is dan tussen de middag. Maar wat doet het als je fotografeert met de zon in je rug? Of van opzij? En wat als je de zon tegenover je hebt? Fotografeer een bloem die in de zon staat en vervolgens een bloem die in de schaduw staat, waarbij de achtergrond wel in de zon ligt. Kortom, experimenteer!
|
|
|
|
Nog even dit....
1. Spelen met licht, dat is waar tip nummer 10 over gaat. Het ultieme
spelen met licht doe je natuurlijk tijdens een workshop lightpainting! Wil je na de vakantie nog even in vakantiestemming blijven, schrijf je dan in voor de heerlijk creatieve workshop Lightpainting nature op 8 september.
We gaan een avond samen in de natuur aan de slag met trechters, buizen, wielen, flitsers, zaklampen en gekleurde ledlampjes. Om daarmee figuren te maken en onderwerpen te beschilderen. En om een onooglijk bospaadje sfeervol te laten lijken ;-).
|
|
|
|
2. Wil je naast het krijgen van een creatieve impuls ook meer technische kennis opdoen, dan kan dat tijdens de workshop Flash & Lightart op 25 september. Je leert dan behalve lightpainttechnieken ook verrassende dingen over flitsen! Op een speelse manier, dus er staat je zeker geen gortdroge theoretische dag wachten! Zodat jouw flitser na deze dag niet meer ongebruikt in de kast ligt..... Voor deze dag stond een groep gepland die al ruim een jaar wachtte op hun workshop ivm de coronamaatregelen. In overleg met de cursisten hebben we deze groep in tweeën
gesplitst en de workshop tijdens de afgelopen zomermaanden gegeven. Wat betekent dat de 25e weer vrij komt voor nieuwe cursisten! Pak je kans, want we houden de groep klein dit keer, dus i.p.v. acht, kunnen zich maar vier mensen inschrijven. En dit is ook gelijk de laatste workshop flash & lightart voor dit jaar. Daarna wordt het namelijk te koud voor de modellen in de urbanlocatie waar we deze workshop geven. 3. Wil je meer dan een eendaagse workshop, dan kun je de driedaagse beginnerscursus volgen. Een intensieve, maar gezellige cursus. Intensief omdat de beginnerscursus bij Stapfoto verder gaat dan de meeste andere beginnerscursussen. Gezellig omdat we echt samen aan de slag gaan. Samen leren is toch veel leuker dan alles in je eentje uitzoeken? Na deze cursus maak je tijdens je volgende vakantie gegarandeerd betere foto's!
|
|
|
|
Hartelijke groet,
Liesbeth van Asselt
|
|
|
Stapfoto, Dellenparkweg 6 , 8161 AP Epe, Nederland
|
|
|
|
|