Uitpluizen en uitproberen.... |
Niet iedereen zal het nog kennen... Met allerlei tabellen moeten werken als je ging flitsen. Veel gereken. Of steeds een lichtmeter gebruiken. En een krulsnoer voor als je de flitser niet op je camera wilde zetten.
Gelukkig kwamen Yongnuo en Cactus in 2006-2007 met zenders die je op de camera kon zetten om daarmee je flitser af te laten gaan. Een flitser die je ergens ver weg neer kon zetten en die draadloos aan te sturen was. Iets later kwam het merk waar ik toen mee werkte (Nikon) met de eerste digitale fullframe camera's. Zodat je gelijk kon zien of de sterkte van de flitser goed ingesteld stond. Het was voor mij een ommekeer in het fotograferen met een flitser.
Vond ik voor die tijd de flitser maar een lastig apparaat, sinds de komst van deze zenders en digitale camera's, ben ik enorm fan van flitsfotografie!
Dagen, weken, maanden, jaren van experimenteren volgden. Tot de flitser geen geheimen meer voor me had. Waarbij het na proberen te maken van foto's als die van Joe McNally uit zijn boek The hot shoe diaries (2009) het leerproces enorm versnelde. Niet om ze daarna openbaar te maken, maar om te leren waar hij zijn flitsers plaatste ten opzichte van het onderwerp, hoe hij ze instelde, hoe hij het kenmerkende 'harde' licht voor elkaar kreeg, etc.
Ik raad iedereen dus altijd aan om een foto uit te kiezen die je zelf graag had willen maken, en die dan exact na te maken. Dat is zo ontzettend leerzaam! Het spreekt voor zich dat je die foto niet publiceert, het gaat alleen om je eigen leerproces. Dat je daarna foto's maakt die op deze 'namaakfoto' geinspireerd zijn is natuurlijk geen enkel probleem. Zolang we er maar je eigen ideeen in terug zien.
De afgelopen ca. 15 jaar heb ik heel veel ervaring opgedaan met het werken met flitsers. Kennis die ik graag deel. Dus wil je een extra versnelling in je flitsfotografie? Volg dan een van de praktische workshops over het werken met de flitser. Dat scheelt je een heleboel tijd....
Een onderwerp wat vaak vragen oproept is HSS. Wat je met HSS kunt (en wat niet) vertel ik daarom alvast in deze nieuwsbrief. HSS staat voor High Speed Sync. Het geeft je de mogelijkheid om met korte sluitertijden te fotograferen. Iets wat normaal niet kan omdat je dan een zwarte balk onderin je foto krijgt.
|
|
|
|
|
|
HSS of FP |
HSS staat zoals gezegd voor High Sync Speed, het kunnen fotograferen met korte sluitertijden. Nikon noemt dit FP, Frequent Pulse. Deze laatste benaming geeft aan wat er gebeurt: de flitser geeft niet 1 volle flits af, maar een heleboel korte flitsjes. Zo kort dat je dat met je ogen niet ziet. Het lijkt alsof de flitser maar 1 x flitst.
Maar waarom zou je kiezen voor veel korte flitsjes in plaats van een lange flits? Normaal gesproken kun je niet flitsen met een sluitertijd die korter is dan 1/200e of 1/250e. Als je hss ingesteld hebt, kan dat opeens wel!
Dit heeft te maken met de werking van je sluiter. Wanneer je de ontspanknop indrukt, gaat er een 'gordijn' van met elkaar verbonden lamellen open. Daardoor komt de sensor vrij te liggen en kan er licht op vallen. De flits gaat af en het tweede gordijn, het tweede groepje lamellen, sluit de sensor weer af.
Wanneer we sluitertijden gebruiken die korter zijn dan 1/200 of 1/250, is er geen tijd om het eerste gordijn de sensor helemaal vrij te laten maken voordat het tweede gordijn volgt. Het tweede gordijn gaat er daarom gelijk achteraan. Tussen beide gordijnen zit een opening die over de sensor heen beweegt en waardoor licht op de sensor valt. Bij een korte sluitertijd zit het tweede gordijn dus al voor een deel van de sensor op het moment dat de flitser af gaat. Vandaar die zwarte balk, op die plek viel geen licht op de sensor.
De oplossing is om de flitser niet eenmaal, maar constant te laten flitsen. Zodat er de hele tijd licht op de sensor valt via de opening tussen de gordijnen die over de sensor beweegt. Onderstaande foto hebben we met deze techniek gemaakt. We gebruikten een sluitertijd van 1/1000 om de omgeving wat donkerder te maken (de zon scheen....). Door hss in te stellen, konden we toch flitslicht gebruiken om het model en de waterspetters te verlichten. |
|
|
|
|
|
Valkuilen HSS flitsen |
Aan het gebruik van hss zitten wel een aantal nadelen verbonden.
Ten eerste is het bereik van de flitser veel minder. We verdelen 1 volledige flits met veel licht nu immers in veel kleine flitsjes met weinig licht. Je flitslicht komt minder ver. Dit is op te vangen door de flitser harder te zetten en/of dichterbij te plaatsen.
Ten tweede krijg je sneller een bewogen foto. Gebruik je een flitser normaal gesproken vaak om beweging te bevriezen, als je hss gebruikt lukt dat niet. Logisch, je flitst niet eenmaal, maar je geeft een reeks van korte flitsjes. Eigenlijk werk je dus met continu licht. Bij hss moet je beweging dus 'bevriezen' door middel van je sluitertijd. Bij 1/1000 zul je vaak nog wat onscherpte zien bij snel bewegende onderwerpen (zoals deze waterdruppels), bij een 1/2000 zal dat een stuk minder zijn.
Ten derde heeft de sluitertijd nu wel invloed op het flitslicht, iets wat normaal niet zo is. Oorzaak is ook hier dat de flitser door continu flitsjes af te vuren, zich gedraagt als continu licht. Vergelijk het maar met een ledlamp bijvoorbeeld.
Vind je het allemaal maar lastig? Wil je eens in de praktijk oefenen hiermee? Geef je dan op voor de workshop "Sportfotografie next level". Met drie begeleiders gaan we in drie kleine groepjes van 4 - 6 mensen aan de slag met anders-dan-anders sportfotografie. We gaan spelen met water, vuur, rook, beweging, ledlampen, lightpainting en flitsers natuurlijk! Dit doen we bij sportschool Iron Lifestyle in Apeldoorn. Zowel binnen als buiten.
Aanmelden kan hier: Sportfotografie next level. |
|
|
|
|
|
Bloopers |
Even lachen.... Dat ook bij ons niet alles in een keer goed gaat, blijkt wel uit dit filmpje ;-). En dat is nou net het leuke van fotografie, lekker experimenteren! Hier gooiden we een waterballon naar ons model Eva die het tennisracket stil hield. Daardoor bleek de kracht waarmee de waterballon op het racket terecht kwam te klein te zijn, de ballon ging niet stuk. Toen Eva echt ging tennissen, ging dat veel beter! |
|
|
|
|
|
Workshop (sport)fotografie next level |
Wil je meer uit je fotografie halen? Foto's maken waarmee je je onderscheidt van anderen? Creatievere foto's maken? De flitstechniek snel en op een leuke manier in de vingers krijgen? Dat kan!
Op 16 september geven we met z'n drieen een workshop "Sportfotografie next level". We oefenen bij een sportschool, maar de technieken zijn natuurlijk op alle vormen van fotografie toepasbaar.
Behalve een leuke en gezellige dag, een heel leerzame dag! Je leert behalve om te gaan met je flitser, ook hoe je met simpele middelen een "next level" foto maakt, waarom en hoe je op een goedkope manier rook toevoegt aan je foto's, en hoe je dynamischer composities maakt. Hier vind je alle informatie: workshop next level fotografie
Hieronder een impressie van een klein deel van de workshop. |
|
|
|
|
|
|