"Elk nadeel heb z'n voordeel" Zijn jullie ook zo toe aan een beetje zon na al die druilerige maanden? Ik kan niet wachten….. Toch heeft dat sombere weer ook voordelen! Het is namelijk bij uitstek het type weer wat geschikt is voor creatieve ICM fotografie. Dat wil zeggen: voor foto’s waarbij je opzettelijk beweegt met de camera. Zo’n abstracte of schilderachtige ICM-foto is niet ieders smaak natuurlijk, maar voor degenen die van schilderachtige foto’s houden, pak je kans nu de zon nog niet volop schijnt!
In deze nieuwsbrief geef ik een aantal tips over deze vorm van fotografie. ICM is echt een zoektocht. Naar de soort beweging, naar geschikte onderwerpen en naar de camera-instellingen. Ik hoop je met onderstaande tips alvast een eindje op weg te helpen. |
|
|
|
|
|
Camera instellingen |
Okee, hoe begin je met ICM? Om tijd te hebben om met je camera te bewegen, heb je een lange sluitertijd nodig. Dat varieert grofweg van 1/20 tot 20 seconden. Je begrijpt dat je om overbelichting te voorkomen, de laagst mogelijke iso instelt. En een zo klein mogelijk diafragma, f22 of f32 bijvoorbeeld (denk om stofvrije sensor!!). Maar dat zal bij een zo lange sluitertijd niet altijd voldoende zijn. Dan heb je dus een grijsfilter nodig wat licht tegenhoudt, een zogenaamd ND-filter.
Dat ND-filter kennen jullie misschien wel van de kustfoto’s die met lange sluitertijden gemaakt zijn. Met zacht water en uitgeveegde wolken. Voor ICM gebruik ik een variabel ND-filter, zodat ik door de lens nog kan zien wat er zich voor mijn lens bevindt. Tijdens mijn workshop in november gaan we overigens met beide vormen van Lange Sluitertijd Fotografie aan de slag. Dus zowel met de wolkenvegen en het zachte water, als met ICM. ND-filters zijn dan bij mij te leen.
Zet je VR/IS (stabilisatie) uit! Dat is bedoeld om beweging van je camera tegen te gaan, terwijl jij dit keer juist beweging wilt… |
|
|
|
|
|
Bewegingen |
Verticaal of horizontaal De meeste mensen die met ICM aan de slag gaan, beginnen met het fotograferen van bomen met een verticale beweging. Of langs de kust met een horizontale beweging.
Bij mij was dat niet anders. Dit is de eerste foto die ik ooit maakte met ICM. Dat was nog in het analoge tijdperk, toen nog niemand ooit van ICM gehoord had 😉. Onderstaande afbeelding is een foto waarvan ik het negatief in 2004 ingescand heb, de foto is al in de vorige eeuw gemaakt…... |
|
|
|
|
|
Zoomen Ook al zo’n gouwe ouwe, zoomen tijdens de sluitertijd! Hier is in 6 seconden van 24 naar 70 mm gezoomd. |
|
|
|
|
|
Scherpstelring Behalve aan de zoomring, kun je tijdens de belichting ook aan de scherpstelring draaien. Zet je camera op statief, druk de ontspanknop in, wacht even, en draai vervolgens een heel klein beetje aan de scherpstelring. Zo krijg je een scherpe en een iets minder scherpe foto over elkaar heen en dat geeft de foto een dromerige uitstraling. |
|
|
|
|
|
Circulair Behalve horizontaal en verticaal bewegen tijdens de sluitertijd, kun je je camera ook draaien. Bij onderstaande foto heb ik daar een flitslichtje aan toegevoegd om de tak scherp te houden.
Tijdens mijn workshop op 9 november laat ik je ook een andere manier zien om het hoofdonderwerp scherp te houden als dat buiten het bereik van de flitser ligt. Nog even geduld dus ;-). |
|
|
|
|
|
Golvende beweging Het was een grauwe dag. Absoluut geen fotografieweer. Maar op die dagen kun je wel met ICM aan de slag! Hieronder een voor en na. Ik ben naar de zandheuvel toe gelopen en heb en golvende beweging gemaakt, met de lijn van de heuvel mee omlaag en daarna weer omhoog. Steeds varierend met korte, lange, snelle en langzame bewegingen. Tot ik uiteindelijk tevreden was. Het enige wat ik daarna in Camera Raw gedaan heb is de oranje kleur wat ophalen. Iso 50, f11, 4 sec, ND-filter. |
|
|
|
|
|
Steeds een stukje opschuiven Ik werk vooral uit de hand bij ICM-fotografie. Maar natuurlijk kun je ook vanaf je statief creatieve icm foto’s maken. Bijvoorbeeld door de camera steeds een klein stukje naar links of rechts te bewegen en dan weer even stil te laten staan. |
|
|
|
|
|
Zigzag Een variatie hierop is de zig zag beweging. Dit geeft een schilderachtig, impressionistisch beeld. Stukje opzij, stukje omhoog, stukje opzij, stukje omhoog, etc. |
|
|
|
|
|
Schudden Ook licht schudden met de camera geeft een schilderachtig beeld. Als de camera op statief staat, kun je voor hetzelfde effect een tikje tegen het objectief geven. De beweging, en daarmee het effect, is wat subtieler dan bij de zig-zag beweging.
Het resultaat lijkt erg op de techniek die diverse schilders gebruik(t)en. Google maar eens op "pointillisme" en bekijk bijvoorbeeld de schilderijen van Claude Monet en Eugene Boudin om inspiratie op te doen! |
|
|
|
|
|
Eclectisisme De term eclectisime ken ik uit de bouwwereld. Het betekent het samenvoegen van verschillende bouwstijlen tot een mooi geheel. Maar ook in de kunst kennen we eclectisisme, het combineren van verschillende stijlen.
Voor ICM: voeg gewoon allerlei bewegingen samen en kijk wat het effect is. Varieer met grote en kleine bewegingen, met snelle of langzame bewegingen, door de camera eerst voor je en daarna achter je te richten, door de camera van je af of naar je toe te bewegen, etc., etc. Soms is het geen succes, en soms word je blij verrast.
De grote uitdaging bij ICM is het omarmen van imperfectie. Het resultaat is onvoorspelbaar. Geniet van de spontaniteit en creatieve vrijheid op het moment zelf!
Daarnaast: verwacht niet van iedereen applaus, ICM is impressionisme. Dat betekent dat je gericht bent op de beleving van het moment, op kleur en op licht/contrast. Niet op het weergeven van de werkelijkheid. Zo’n wat abstracte foto is niet ieders smaak.
Ik maakte natuurlijk ook de nodige lightpaintfoto’s met ICM, de een vindt het fantastisch, de ander kan het allemaal niet bekoren. En dat is helemaal prima. |
|
|
|
|
|
Samen oefenen Loop je vast, is het allemaal nog abacadabra voor je, wil je inspiratie opdoen en/of wil je een keertje samen met mij en andere cursisten oefenen? Dat kan!
Op 9 november geef ik een workshop aan de Noorzeekust in Noord-West Nederland. Waarbij we met beide vormen van het gebruik van lange sluitertijden (Longe Exposure) oefenen. Dus zowel met de wolkenvegen en het zachte water, als met ICM.
De exacte locatie bepaal ik pas later, afhankelijk van wat ik aantref als ik vooraf naar de locatie ga. Zijn er bijvoorbeeld bomen gekapt? Staat er geen water meer in de plas? Is het strandpaviljoen gesloten? Dat zijn factoren die wel van belang zijn voor een leuke en nuttige workshop….
Voor meer informatie en inschrijven, klik op deze workshoplink. Ik hoop je dan 9 november te treffen! |
|
|
|
|
|
Hartelijke groet, Liesbeth van Asselt |
|
|
|
|
|
|