• DuPho
  • NPS
  • OOA
Lightpainting like an angel in Zeewolde

Creatieve lightpainting

Wat is lightpainting? Lightpainting is vooral een heel erg leuke en creatieve manier om spectaculaire foto’s te maken. Het betekent letterlijk “schilderen met licht”. Door met een lichtbron voor de camera te bewegen, of door de camera zelf te bewegen, krijg je de meest fantastische foto's, die je met je oog nooit zult zien. Voorwaarden voor het creëren van een mooi beeld: een lange sluitertijd en een stabiel staande camera. En een (soms ongebruikelijke) lichtbron natuurlijk.

Hoe is deze techniek ontstaan? In de veertiger jaren bond fotograaf Gjon Mili lampjes aan de schaatsen van kunstschaatssters. Zo legde hij de bewegingen van hun voeten op de gevoelige plaat vast. Waarmee hij uiteindelijk Picasso inspireerde tot de beroemde “Pablo Picasso’s Light Drawings”. Zo zie je maar ;-). Inmiddels zijn we zover dat je zelfs met behulp van bepaalde apps lightpaintfoto’s kunt maken met je smartphone!

Wat gaan we doen tijdens deze workshop?

Na de ontvangst met koffie, thee en iets lekkers, nemen we natuurlijk eerst de camera-instellingen door. En laat ik je zien welke materialen ik gebruik voor de diverse effecten. De meeste daarvan kun je met goedkope middelen zelf thuis namaken! Daarna gaan we praktisch aan de slag! Als het hevig regent bij mij in de studio, als het droog is of een beetje miezert gaan we lekker naar buiten. Stapfoto is gevestigd midden in het bos, wat je de unieke gelegenheid biedt om zonder risico op een boete in het donker te lightpainten in het bos. Ik doe alle opnames eerst voor, zodat iedereen kan zien wat de bedoeling is. Daarna gaan jullie in drietallen zelf aan de slag.

Lightpainting on the water in Zeewolde
Inschrijven

Waar

Stapfoto Epe

Wat

Creatieve Lightpainting

Wanneer

· Woensdag 10 oktober 2018, 19.30 - 22.30 (Vol)
· Donderdag 18 oktober 2018, 19.30 - 22.30 (Vol)
· Dinsdag 26 maart 2019, 19.30 - 22.30
· Woensdag 13 november 2019, 19.30 - 22.30

Deelnemers

6 - 9

Voor wie

Fotografen die in het bezit zijn van een camera waarop diafragma en sluitertijd handmatig ingesteld kunnen worden.

Meenemen

Camera waarop diafragma en sluitertijd handmatig in te stellen zijn, groothoek- of standaardlens (10-24, 14-24, 24-70, 18-200, etc).Als je er een hebt is een draadontspanner of afstandsbediening erg handig om mee te nemen.Een statief is absoluut noodzakelijk. Wanneer je geen statief hebt, kun je er misschien een lenen?

I.v.m. de lange sluitertijden verbruiken we veel stroom, zorg dus dat je batterij vol is en neem een reserve batterij mee.

Nadat we naar de locatie gewandeld zijn, sta je lang stil. De avonden zijn kil, draag daarom stevige schoenen en warme (ivm lightpainten donkere!) kleding. Waarom die kleding donker moet zijn, laat ik tijdens de workshop zien.

Natuurlijk neem je een zo sterk mogelijke zaklamp mee. Maar als je andere lichtbronnen hebt zoals bijvoorbeeld sterretjes, neem ze mee! Het is altijd leerzaam om onder begeleiding van een docent te oefenen met eigen materialen.

Kosten

€ 97,- inclusief BTW, koffie, thee en gebruik van materialen.

Ik fotografeerde o.a. voor:

  • F/2xCeed
  • F/Concreet
  • F/Dogger
  • F/Erkelens
  • F/MVmediation
  • F/NLI
  • F/TSD
  • F/ULO
  • F/Wabo
  • F/WendyBent
  • F/Unive
  • F/Imres
  • F/Kinket
  • F/Flynth
  • F/Ossenstal
  • F/GOsensit
  • F/Kees-Horden
  • F/GemeenteEpe
  • F/Het-Ondernemersbelang
  • F/Armada
  • F/BDN
  • F/VanDalen
  • F/DeKeetvanHeerde
  • F/CESGruppe
  • F/TIP
  • F/Dalhuisen
  • F/MeetandEat
  • F/GTEpe
  • F/Kieskamp
  • F/Rabobank
  • F/VDZ64
  • F/WisselBouw
  • F/GemeenteNunspeet
  • F/XLLease
  • F/VanVemde
  • F/Sanders
  • F/VitaalVerder
  • F/PrinsenInstantFoodSolutions
  • F/VerenigingBouwWoningToezicht1
  • F/VerenigingBouwWoningToezicht2
  • F/DutchGolfHattem
  • F/Jobtrans
  • F/KRCaccountants
  • F/Visio
  • F/VosTuinvisie
  • F/GemeenteElburg
  • F/XICT
  • F/Veluwenkamp
  • F/Zuiderzeehaven
  • F/ucbPharma
  • F/Niag
  • F/Herweijer
  • F/VandenBergInterieur
  • F/HanzelandPersoneelsdiensten
  • F/Koppel
  • F/Actief Interim
  • F/Daadkracht
  • F/customexpo
  • F/Unica
  • F/DriessenFood
  • F/Energiewacht